Holddegfrisk
holddegfrisk.blogg.no


Hei:) Jeg har begynt å blogge på denne bloggen ''holddegfrisk''. Poenget med denne bloggen er at jeg har lyst til å legge ut innlegg om trening og andre tips til hvordan du kan holde deg frisk. Hvis du har noen anonyme spørsmål som du lurer på kan du kontakte meg på zorropusk2@gmail.com

Annonser


0

Slutter ?

Slutter?

Skal jeg slutte ?

Svaret er ........ janei :P Jeg vurderer å slutte. Det er ikke dere. Det er  meg! Jeg får ikke tid til å blogge desverre :-( håper de gamle innleggene mine om selveste ordet frisk, og trening hjelper dere fremover. Eller så kn dere prøve å finne en annen :) Har vært veldig morsomt å blogge ! 

0

Beklager

Beklager :( Denne uken og helgen kommer tilå bli slitsom.. skole, lekser , besøk og ja -.- konfirmasjon på lørdag (fetteren min) og megazone på søndag (?) megazone(?)

Vell. Igår tok jeg styrke og idag har jeg løp på 3D-møllen i 30 minutter. *Pust pes* det var slitsomt det !¨

 

0

SORRY SORRY SORRY

Sorry for at jeg ikke har blogget! Mange gode og dårlige grunner !

Jeg har spist, vært på skolen :(>:( vært hos en venn, trent (100 sit-ups, 50 push-ups og 30 spenshopp x2 :2 altså 1 gang med100 sit-ups, 50 push-ups og 30 spenshopp og 2 gang med 50 sit-ups, 25 push-up og 15 spenshopp:)) og ja.. lekser -.- noen som har sett den nye videoen til MC?

.. Syntes det er litt drøyt.

 

Q. Hva syntes du om musikk videoen .. ?

0

Hunger games - Parody

Herregud, fant denne filmen på youtube! Hunger games parody! Den er sykt bra ! 

 

2

2 DAG

Hey ! Mandag idag -.- men i dag er det min 2 dag som blogger:D

Vell for noen dager siden kjøpte jeg et julia blad, og der inne sto det:

 

Trene skal man gjøre for å ha det bra! Det er ikke bra for kroppen å sitte altfor mye stille. Den trenger å røre på seg for å utfordres og utvikles. Treningtrenger ikke  nødvendigvis å handle om å bli raskere eller sterkere - det kan også bety å forbedre  balansenved å ri eller drive med en annen idrett der balanse er viktig. Å komme seg ut og røre på seg har dessuten en positiv effekt på humøret, for når man er fornøyd med noe man har gjort, blir man også blidere!

 

Q, Hatt en bra start på ukedagen?

Q. Noen andre enn meg som også hater mandager ...

Q. Når slutter dere på mandager?

Q. Har dere noen idretter/hobbyer?

0

Musikk

¨

Disse tre er mine yndlings sanger når jeg trener :)

2

Primadonna

¨

Heyo! Denne sangen bare digger jeg hvis jeg skal trene ! :D Kanskje du liker den også? :)

0

Youtube - mix

Hei dere :) Etter jeg har trent, og jeg ikke har noe å gjøre .. lest alle blogger som jeg pleier å lese .. så loker jeg litt rundt på youtube. Dere burde abbonere på stilababe09! Hun er så herlig, god og også så pen!

 

2

Hittil

Har bare blogget i 1 dag nå, og fått 16-17 lesere! Tusen ♥ takk ! 

Overskriften viser : Hittil. Og da vil jeg egentlig bare legge ut alle bildene som jeg har lagt ut hittil :) Vet ikke hvorfor .. men venter på vennen min som skal komme snart !















Har dere husket å abonere på hun her? Har dere også husket å laste ned appen? Ikke? Hun heter/appen heter: Blogilates!


2

Treningsprogram + WOW !

WOW ! Starter denne bloggen i dag, og nå har jeg allerede fått noe med 63 sidevisninger og 13 lesere! Tusen takk;D :)

over til treningsplanen.

En anonym spurte om jeg kunne legge ut treningsprogram, for h*n visste ikke hva h*n skulle trene.

Alle sammen bør trene 2 ganger i uken, mer enn det er valgfritt.

Generellt:

Økt 1:

Løpe 30 minutter, starte første 5 minutter i et tempo der man klarer å prate sammen, så siste 25 hakket over, der man så vidt ikke orker å holde en samtale gående. Avslutte med 3 intervaller: 40-50 meter, helst i en motbakke. 1 minutt pause mellom hver. (IKKE JUKS, DET GÅR BARE UTFOR DEGSELV.) 

Økt 2:

Oppvarming løpe 10 minutter: bli varm i HELE kroppen! Det er kjempe viktig!

Push-ups: 10 stk x 3, 30 sekunder pause mellom hver

Sit-ups: 15 stk x 2 , 15 sekunder pause mellom hver

Spentshopp: 10 stk x 3, 30 sekunder mellom hver ( NB: Det er kjempe viktig at du gjør spenshoppene rett! Hvis ikke går det utover deg selv. Hvis du ikke vet/klarer kan du se på klipp på youtube.

Planke: 1 min. Pause 30 sek. 30 sek (Planke) Her er det viktig at du er rett i ryggen. Du burde få en av foreldrene dine eller noen andre i familien/venner til å se på deg der og da. Hvis du gjør det med venner er det kjempe viktig at dere ikke tuller.

Hurtighet:

1. Løpe opp og ned på trapp/benk - jobbe i 2 minutter, 1 minutt pause osv.. repeter 3-5 ganger.

2. Løp med små skritt mellom tau/planker plassert som i en stige, ca 15 meter. Pause 30 sekunder, gjenta 5-10 ganger.

3. Intervaller i motbakke.

Spenst:

1. Knebøy (Viktig å gjøre riktig)

Stå rett i ryggen. Senk så rumpa ned, til du får en vinkel mellom 40-90 graders vinkel i kneleddet. Øvelsen gjentas. Det er her viktig at man står godt på hælene, og at man kommer bakover i overkroppen. Jo større vinkel man har på bena, jo mer jobber man bakside lår- og rumpemuskulaturen.  Start med 30 sek-1 min, 30 sek pause, gjenta 3 ganger. Etter hvert kan du holde deg lenger og lenger!

2. Tåhev

Stå med tåballene plassert på en krakk/trapp/stepp eller liknende. Vipp opp og ned i et rolig tempo. Med denne øvelsen trener du bakside legg. Stå i 1 min, 30 sek pause, gjenta 5 ganger.

 

HUSK: KNÆR OVER TÆR!!!!!!!! Kjempe viktig ! Disse øktene ser ganske harde ut, men det er ikke det.

 

Dag 1 kan du f.eks ta generellt med øktene, og dag 2 kan du ta hurtighet og spenst.

Du trenger heller ikke å gjøre det 2 dager på rad. Men det er viktig at du i hvertfall gjør det 2 dager !

2

Dagens outfit

Heia. Vet ikke hvorfor jeg legger ut et bilde av hva jeg har på idag når denne bloggen egentlig handler om helse, trening og ja .. kroppen 

Men jaja



Toppen er fra gina tricot (?) men jeg tror den ikke selger mer for den kjøpte jeg sånn i ... ja 2011

 

2

Sun is out, and I feeling OK



WOAH !  KLOKKEN ER NÅ 11.46 OG DET ER 23 GRADER ! OMFG. 

Jeg blir fort gira når det kommer fint vær. Det er bra  og deilig å bare slappe av da. Men været kan også være motivasjon for å trene .. men ikke bruk det hele tiden :)

3

Treningsprogram

Hei dere! Noen som trenger hjelp med hva de kan trene? Hvis du gjør det kan du enten kontakte meg på gmailen min: zorropusk2@gmail.com 

Det kan være vansklig å trene hvis man ikke vet hva man skal trene, så bare si i fra :):D

               




Ja.. jeg prøvde å ta et bilde der jeg står i planken men jaja..

0

Motivasjonen til å trene

Hei dere ♥

Det er en kjempe deilig følelse for ALLE etter de har trent. Enten om det er styrke, kondisjon eller begge deler. Men det er mange som syntes det er for kjedelig til å trene. Da må dere bare finne ut hva er det som trengs for deg  til at du har lyst til å trene annenhver dag eller 3 ganger i uken? Det er motivasjonen.

Det finnes mange forskjellige motivasjoner.

Musikk

Musikk kan kanskje være det viktigste for noen når de skal trene. De klarer kanskje ikke å trene hvis de ikke har musikk. Men det er også viktig å ha riktig musikk til treningen. Jeg mener ikke at noen har feil musikksmak men at man burde jo ikke høre på rolig musikk når man skal trene. Man kan, men det får kroppen til å roe seg mer enn å gire seg.  




Treningsklær

For mange jenter og gutter er treningsklær også viktig. Hvis man går ut med en neon rosa genser og blå trening tigtsh kan man jo fort miste motivasjonen. Men det som er at hvis man skal trene hjemme kan man jo gå i hva slags treningsklær man vil. For da er det jo ingen som ser på deg. Men hvis du går ut med f.eks neon rosa genser og blå trenings tights så kan man jo miste motivasjonen og det er fordi:

1. Man kan føle seg dum med at man ikke har mote, fashinon eller stil. 

2. Folk kan stirre rart på deg og tenke Okeii... som har en liten sammenheng med nr. 1.


Sånn her ser mitt  treningsoutfit når jeg er hjemme og trener. Jeg har mange forskjellige, men dette er et av dem da:)




0

MUST DO!

Hei!! Har trent ferdig nå, skal snart ut med en venn og skate:) Ja for dere som ikke vet det, så skater jeg:) ♥

Jeg fikk en KIK melding fra en venn av meg der det sto: Beste treningsapp EVER, og et bilde av appen. Hun er kjempe flink! Du burde laste ned appen. Det er kjempe enkelt.

1. Du går inn på appen.

2. Trykker på hva du vil trene.

3. Du trener med henne.

Jeg tipper at dere vet selv hvordan man laster ned en app?

Appen heter: Blogilates

Du kan også følge/abbonere henne på youtube. Hun heter blogilates der og.



Ikke de beste bildene akuratt, men men..

0

Frisk - Helse

Hei dere. Fikk en kommentar av vilblifrisk der det sto: 

Hva med å skrive hovedsaklig om det fysiske som ligger i ordet frisk, men også legge inn aspekter av den mentale helsen? Fysisk og psykisk helse henger jo sterkt sammen!

Bloggen hennes kan du finne → http://vilblifrisk.blogg.no

Frisk kan sikte til mange forskjellige ting, og en av de tingene er helse. Helse er et kulturelt betinget begrep som varierer med kultur, oppfatninger og historie. Medisinsk er helse definert som organismens evne til å effektivt svare på stressfaktorer og effektivt restituere og vedlikeholde en likevektsbalanse. Skade- og sykdomsforebyggelse er viktig for et godt liv og god helse. En form for forebygging er gode vaner, som oftest blir utført automatisk uten at personen er spesielt oppmerksom på det. Eksempler på gode helsevaner er å bruke bilbelte, spise regelmessig og mosjonere litt hver dag. 

Fysisk helse

Fysisk helse er god kroppslig helse som oppnås gjennom en god balanse mellom regelmessig mosjon, sunn diett og hvile. Psykisk helse henger tett sammen med fysisk helse i den forstand at dårlig psykisk helse kan påvirke den fysiske tilstanden hos en person negativt. For eksempel er feil balanse mellom krav og kontroll i dagliglivet assosiert med hjerte- og karsykdom. Omvendt kan fysiske sykdommer være opphav til psykiske lidelser i den forstand at alvorlige sykdommer ofte kan føre til personlige forstyrrelser hos pasienten (for eksempel depresjon ).

Psykisk helse

Psykisk helse handler om hvorvidt en person klarer å bruke sine kognitive og emosjonelle ferdigheter til å fungere i samfunnet og møte hverdagslige krav. I følge WHO finnes det ingen offisiell definisjon av psykisk helse.[3] Kulturelle forskjeller, subjektive vurderinger og konkurrerende teorier påvirker hvordan psykisk helse skal defineres. Likevel er de fleste enige om at psykisk helse og psykisk sykdom ikke utfyller hverandre. Med andre ord vil ikke fravær av psykisk sykdom nødvendigvis være det samme som å ha god psykisk helse. En måte å tenke psykisk helse på kan være å se hvordan en person fungerer i hverdagen. Signaler om god psykisk helse er når personen klarer å takle normal mengde med stress, vedlikeholde vennskap og leve et selvstendig liv og klare å komme seg ut av emosjonelle ?fallgruver?.

Årsakene til psykiske sykdommer er ofte komplekse og sammensatte av genetikk/arv, sosiale forhold, fysisk helse, psykologiske mekanismer og kjemiske forhold i hjernen.

 Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Helse

 

En annen fin nettside om helse er også : http://www.helsebiblioteket.no

0

Morgendagen

Heihei igjen:) Så litt igjennom hvor mange som hadde vært på bloggen og hvor mange lesere jeg har fått til nå. Tusen takk!:) Idag er det søndag. På søndager pleier jeg som regel å daffe* litt i sengen til jeg orker å stå opp. Jeg pleier å ta meg noe å spise og etterpå slenger jeg meg på treningsklærne. Eller.. ikke bokstavelig talt, men jeg tar meg på treningstøy.

  Det er ikke mine klær det der , men har ikke kamera akuratt nå så fant dette bildet :P

På søndager pleier jeg som regel å trene styrke. Jeg pleier som regel å ta sit-ups, push-up, spenshopp og flyes.

2

HOLDDEGFRISK 08/09.13

Heihei! Denne bloggen her kommer til å handle om tips til hvordan du kan holde deg frisk. Når jeg skriver holde deg frisk mener jeg egentlig bare at du trener bra, og ikke er slapp. ♠

Det er bare å kommentere hvis du lurer på noe eller vil at jeg skal legge ut et innlegg om noe!:) 

Håper dere liker bloggen! ♥

 



hits